Monday, October 29, 2012

Sambutan Hari Raya Aidil Adha

Sk.Kubang Kerian 2- Tanggal 29 Oktober,Satu sambutan Hari Raya Aidil  Adha telah diadakan dalam   suasana yang sederhana,namun tetap meriah.Puan Pk HEM,Puan Hjh Halimah Bt Abdullah Kutty telah memberi ceramah mengenai peristiwa korban antara Nabi Allah Ibrahim terhadap anaknya Nabi Allah Ismail.Rentetan peristiwa inilah yang menuntut umat Islam seluruh dunia menunaikan ibadah korban.Sesungguhnya ibadah korban merupakan ibadah yang sangat-sangat dituntut dalam Islam lantaran  memperingatkan kita kepada peristiwa besar tentang pengorbanan antara dua orang Nabi yang sangat-sangat taat kepada perintah Allah ini.
      Aidil Adha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.
       Selain itu, salah satu keistimewaan Aidil Adha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah. 
Pn Hjh Halimah Bt Abdullah Kutty dalam sesi ceramahnya...
Hadiah....Terima kasih daun keladi....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...